Aamuposti 14.11.2016 – 21.42 PAIKALLISET / nettilehti

Kaupunginvaltuusto säilytti Riihimäki-lisän, eikä leikannut yhdistysten avustuksistakaan

Lapsiryhmien koko varhaiskasvatuksessa säilyy ennallaan Riihimäellä. Siitä ja paristakymmenestä muusta asiasta äänestettiin maanantai-iltana kaupunginvaltuuston talousarviokokouksessa.

Kaupunginhallitus oli valmis nostamaan lapsiluvun lain sallimaan maksimikokoon kahdeksaan, koska näin olisi säästetty 145 000 euroa. Valtuusto päätti Aino-Kaisa Pekosen (vas.) esityksestä toisin äänin 31-7, kahdeksan äänestäessä tyhjää.

Pekosen esitys oli aluksi vastakkain Titta Anderson-Bohrenin (kok) esityksen kanssa, jossa samaten ryhmien koko olisi säilynyt seitsemänä, mutta rahaa siihen ei olisi osoitettu. Pekosen esitys voitti sen äänin 23-20.

Taustalla oli uuden kaupunginjohtajan Sami Sulkon tulevien budjettien linjaus, jossa valtuusto määrittäisi lähinnä toimialojen kokonaispottia, mutta ei puuttuisi käytännön rahanjakoon niiden sisällä. Maanantaina kokouksessa valtuusto kuitenkin äänesti hyvin pienistäkin määrärahaesityksistä vastapainona kaupunginhallituksen tekemille yksittäisille muutosesityksille.

Perinteinen kiistakapula Riihimäki-lisä säilyi äänin 25-18 Mika Laineen (kd) esityksestä. Kaupunginhallitus oli esittänyt sen poistamista.

Perusopetuksen sijaismäärärahoja oli esitetty nipistettäviksi 100 000 eurolla, jolloin sijaisia olisi käytetty vain pakottavissa tilanteissa. Sari Jokinen (vihr) esitti luopumista sijaismäärärahojen leikkauksesta, mitä kannatti 21 valtuutettua, 19:n vastustaessa ja kolmen äänestäessä tyhjää.

Leikkaamatta jäivät myös kolmannen sektorin eli yhdistysten ja seurojen avustukset. Lauri Jormanaisen (sd) esitys sai taakseen 22 valtuutettua, kun 20 olisi tehnyt 10 prosentin leikkauksen.

Nuorisoasuntojen saama 40 000 euron avustus 7-8 nuoren tuettuun asumiseen säilyi sekin. Säilyttämistä esitti Terhi Mäntymaa (vas) joka sai taakseen 26 äänestäjää, tuen puolittamista kannatti kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti 17.

Sen sijaan kulttuuri- ja vapaa-aikajaoston perusparannusrahat kuihtuivat liki olemattomiin valtuuston äänestäessä äänin 23-19, yksi tyhjä, että 110 000 euron rahoista viillettiin pois puolet.

KUNNALLINEN PÄÄTÖKSENTEKO

Written by: Pia Herme / Aamuposti