Riihimäki Rockia ei järjestetä tänä vuonna. Festari viettää välivuoden. Järjestäjän mukaan messupuisto on syrjässä ja vaikeasti saavutettavissa. Mikäli festarit jatkossa täällä järjestetään, niin sijainnin tulisi olla lähempänä keskustaa. Viime vuosien yleisökato on varmasti yksi suurimmista syistä välivuoden pitoon. Moni kuntalainen on valitellut artiskikattauksen olevan väärä. Artistit ovat liian mainstreamia ja rock-musiikista ei ole tietoakaan. Vähintäänkin festarin nimi on pielessä, jos ei muu. Tämän vuoden suunniteltuun ajankohtaan osui lisäksi useita päällekkäisiä musiikkitapahtumia, joiden kanssa pikkufestarilla ei olisi ollut mitään saumaa kilpailla.

Kukaan yrittäjä ei halua ehdoin tahdoin toiminnassaan tuottaa tappiota. Sama pätee kaikkeen yritystoimintaan ja palvelutarjontaan. Jos kysyntää ei ole, toiminta ei kannata. Tämä kehityskulku näkyy koko Riihimäen kaupunkikuvassa. Yritys toisensa perään lopettaa toimintansa kannattattomana. Ensin syytettiin kauppakeskuksia keskustan tyhjentymisestä, mutta eipä siirtyneiden liikkeiden toiminta ole kannattanut kauppakeskuksissakaan. Ihmiset eivät käy niissäkään.

Mitä ovat tulevaisuuden palvelut, joita kuntalaiset kaipaavat? Mikä saa ihmiset osallistumaan ja lähtemään liikkeelle? Kaupunki päivittää parhaillaan strategiaansa ja toivonkin, että siinä kiinnitetään erityistä huomiota meneillään olevaan kehityskulkuun. Aitoja ratkaisuja pitää kehittää tilanteen parantamiseksi ja kuntalaisten aito kuuleminen suunnittelutyössä on tärkeää. Uskon että moni kuntalainen myös tulevaisuudessa näkisin paikkakunnalla suuria musiikki- ja messutapahtumia. Niiden yhteyteen tulisi ehdottomasti kehittää koko kaupungin kattavaa “karnevaalitunnelmaa”, joka loisi yleistä positiivista mielialaa ja arvoa sille, että kaupungissamme järjestetään jotakin, josta on syytä olla ylpeä. Jos emme itse arvosta, ei sitä tee muutkaan.

Riihimäen sijainti on hyvä ja keskeinen. Mielestäni kaupunki itsessään on varsin vaisusti brändännyt ja mainostanut omia mahdollisuuksiaan. Kuka kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse? Kuka haluaa tulla Riihimäelle ja järjestää täällä jotakin, jos kaupunkimme profiloituu paikkana, jonka ohi kuljetaan pysähtymättä? Vetovoima-asiaa on syytä pohtia kokonaisuutena strategian suunnittelun yhteydessä.

Anne Lindgren

Mielipidekirjoitus julkaistu Aamupostissa 23.1.2017