Derya Özgün ilmaisi huolensa nuorten vähäisestä kiinnostuksesta yhteiskunnallisia asioita ja äänestämistä kohtaan Aamupostissa 28.1. Yleensäkin ihmisten kiinnostus politiikkaa kohtaan tuntuu olevan laskusuunnassa ainakin äänestysprosenttien valossa.

Suomalaisten äänestyskäyttäytyminen on melko epäloogista. Kuntavaaleissa  käydään äänestämässä kaikista vaaleista laiskimmin. Sen sijaan presidentinvaalit keräävät eniten ihmisiä vaaliuurnille. Järkevästi ajatellen juuri kuntavaalien pitäisi kiinnostaa jokaista kuntalaista eniten. Kuntavaaleissa valitut päättäjät tekevät niitä päätöksiä, joilla on merkitystä ihmisten jokapäiväisessä elämässä.

Riihimäellä äänestysprosentit ovat järjestään matalampia kuin koko maan keskiarvot. Viime kuntavaaleissa äänioikeuttaan käytti 54,2% riihimäkeläisistä. Koko maan äänestysprosentti oli 58,3%. Näihin lukuihin nähden Özgünin mainitsema 59%, joka olisi jonkun tutkimuksen (?) mukaan niiden 18-29 -vuotiaiden prosenttiosuus, jotka aikovat äänestää tulevissa kuntavaaleissa, vaikuttaa varsin hyvältä.

Edellisissä presidentinvaaleissa koko maan äänestysprosentti oli 72,8%. Riihimäellä äänestysprosentti oli 71,8%. Jos pääsisimme kuntavaaleissa lähellekään presidentinvaalien äänestysprosentteja, voisimme olla todella tyytyväisiä. Millä ihmiset saataisiin kiinnostumaan kuntavaaleista?

Kuntatasolla päätetään mm. varhaiskasvatuksen ryhmäkoosta tai siitä, mikä koulu peruskorjataan seuraavaksi ja millä aikataululla. Valtuutetut päättävät mihin rakennetaan uusia pyöräteitä ja kiertoliittymiä, nostetaanko terveyskeskuksen ja uimalan maksuja, jatkuuko lukion urheiluvalmennus, kunnostetaanko keskuskenttää, kaavoitetaanko uusia luonnonsuojelualueita, jne.

Ei ole yhdentekevää, kuka näistä asioista päättää. Kuntavaaliehdokkailla on erilaisia arvoja ja ajatusmaailmoja. Kannattaa valita ehdokas, joka ajaa sinulle tärkeitä asioita. Vaikka kuntapoliitikot eivät voi olla yhden asian ihmisiä, vaan heidän on otettava kantaa kaikkiin päätettäviin asioihin, varmasti nuori tuntee parhaiten nuorten maailman ja osaa ottaa sen huomioon päätöksenteossaan. Samalla tavalla perheellinen tai eläkeläinen näkee asiat omasta näkökulmastaan. Opettajana ja kouluikäisten äitinä minä puolustan vahvasti koulutusta, koska tunnen erinomaisesti koulujen arjen.

Tarvitsemme päättäjiksi eri-ikäisiä ihmisiä erilaisista elämäntilanteista. Kuntavaalit ovat paikka vaikuttaa sinua päivittäin koskettaviin asioihin. Äänestämällä voit vaikuttaa!

Sari Jokinen (Vihr.)

Kirjoittaja on Riihimäen kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja, luokanopettaja ja neljän lapsen äiti

Juttu Aamupostissa 1.2.2017