25.9.2017 AAMUPOSTI  |  Vihreiden puoluevaltuuskunta hyväksyi puolueen turvapaikkalinjauksen. Vihreiden kokous pidettiin viikonloppuna Riihimäen musiikkiopistossa.

Puheenjohtaja Touko Aalto esitteli Vihreän vision, ja puolueen presidenttiehdokas Pekka Haavisto otti kantaa muun muassa lobbausrekisteriin. Haavisto on aloittanut vapaaehtoisesti julkisen lobbausrekisterin ja toivoo muidenkin kansanedustajien, ministerien ja presidentin ottavan haasteen vastaan.

Linjapaperissaan vihreät vaativat tulorajojen poistamista kansainvälistä suojelua saaneiden ihmisten perheenyhdistämiseltä.

– Suomen turvapaikkajärjestelmä on rikki. Kokeneiden turvapaikkajuristien mukaan turvapaikkapäätösten taso on romahtanut ja turvapaikanhakijoiden oikeusturva vaarantunut ennennäkemättömällä tavalla. Kiristyspolitiikan kokonaisvaikutukset pitää nyt selvittää ja tehdä korjausliike, totesi puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja ja vihreiden vs. puoluesihteeri Kaisa Hernberg.

Lapsia ei linjauksen mukaan saa pakkopalauttaa turvattomiin oloihin, erottaa vanhemmistaan tai laittaa säilöön. Lasten oikeudet on vihreiden mielestä turvattava aina ja kaikissa tilanteissa ja perheenyhdistämistä helpotettava.

Kiintiöpakolaisten määrän Vihreät haluaa nostaa heti 2 500 ihmiseen ja tulevaisuudessa vähintään muiden pohjoismaiden tasolle.

Puolue haluaa myös tukea turvapaikanhakijoiden majoittamista suomalaisiin koteihin.

– Maailmassa on eniten pakolaisia sitten toisen maailmansodan, mutta virallinen Suomi ummistaa tältä silmänsä, kääntää selän hätää kärsivien edessä, Touko Aalto huomautti.

Aalto kertoi, että vihreät julkaisevat oman vaihtoehtobudjettinsa lähiaikoina.

Vihreiden linjaus

Vastuullista ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa turvapaikkapolitiikkaa -linjaus hyväksyttiin Riihimäellä vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa.

Vihreät esittää keinoja perheenyhdistämisen helpottamiseksi. Kansainvälistä suojelua saaneilta perheenyhdistämisen tulo- ja aikarajat on poistettava kokonaan.

Kiintiöpakolaisten määrän vihreät haluaa nostaa heti 2 500 ihmiseen.

Puolue haluaa myös tukea turvapaikanhakijoiden majoittamista mm. tukemalla kotoutumista edistävien kotimajoitusverkostojen toimintaa.

Puoluevaltuusto toi mediahuomiota Riihimäelle

– Toihan tämä näkyvyyttä Riihimäelle, tuumi vihreiden puoluevaltuuston riihimäkeläinen Hämeen edustaja Sari Jokinen.

Tosin uutisissa näkyivät vain Touko Aalto ja Pekka Haavisto.

Aallolle Riihimäki oli entuudestaan tuttu, sillä hän osallistui vihreiden järjestämään Hatlamminsuon lyhtyvaellukseen viime vuonna.

Jokinen seuraa etenkin sote-asioita, myös maakuntahallituksen edustajana, ja toivoo puolueen kannatuksen pysyvän nousussa.

Puoluevaltuuskuntaan kuuluu nelisenkymmentä jäsentä. Kokoukseen tunnelmaan pääsivät myös paikalliset vihreät.

Ainoastaan kaupungin tarjoama iltatilaisuus Riihimäen Taidemuseolla oli suljettu tilaisuus.

Toimittaja Tarja Heikkonen / Aamuposti