Olemme saaneet mediasta lukea huolestuttavia uutisia Riihimäen teatteriin liittyen. Useat mediat (Yle, HS, Aamuposti, Hämeensanomat…) ovat tänään tiistaina uutisoineet teatteriin kohdistuvasta lakkautusuhasta. Tiedostamme, että kyse on spekulaatiosta tässä vaiheessa, mutta haluamme ilmaista huolemme aiheeseen liittyen.

“Riihimäki tunnetaan ennakkoluulottomana yritysten, kulttuurin ja teknologian kotikaupunkina, jonka vahvuutena on robotiikkaan ja teatteriin erikoistunut koulutus.” (Riihimäen kaupungin kotisivut, Riihimäki-strategia). Teatterin alasajo ei palvele vasta valmistunutta strategiaa, jossa kulttuuri on nostettu yhdeksi merkittäväksi vahvuudeksemme. Ei kai meillä  toimintatavat syö strategioita aamupalaksi?

Aamuposti (31.10.2017) tiesi kertoa, että taloustilanne on kohentumassa Riihimäki-Hyvinkää talousalueella. Kun talous paranee, ihmisillä on jälleen aikaa ja varaa hakea elämänsisältöä  paremmin myös  kulttuurin parista. Talous on ollut usean vuoden heikko ja  ihmisten ostovoima on kohdistunut kulttuuripalvelujen sijaan peruselämiseen meneviin kuluihin. Ovatko kaupunginjohtajan kulttuurille kohdistamat menoleikkausehdotukset liian rajuja nyt, kun taloudellinen tilannekin on alueellamme kohentumassa? Pelkäämme, että jos teatteri ajetaan nyt alas, se ei enää palaa.

Me vihreät kyllä tiedämme, mikä talouskurimus kaupunkia on kohtaamassa ja olemme esittäneet talousseminaarissa oman vaihtoehtomme kaupungin talouden tasapainottamiseksi. Me näemme että kulttuuri on tärkeä vetovoimatekijä paikkakuntien kilpaillessa asukkaista. Pelkäämme, että ilman kulttuuripalveluja Riihimäki uhkaa muuttua radanvarsilähiöksi, jolla on vaikeuksia houkutella uusia asukkaista. Kulttuuri erottaa meidät tällä hetkellä positiivisesti muista kasvukäytävän varren kaupungeista.

Teatterille ja muille kulttuuripalveluille tulee antaa mahdollisuus kehittää toimintaansa omavaraisempaan suuntaan. Tulevaisuuden teatteri voi olla omista tiloista riippumatonta toimintaa, joka rakentuu sinne missä ihmiset ovat. Perinteisen teatterin rinnalla Riihimäen teatteri on näyttänyt olevansa valmis toimintansa uudistamiseen niin Palavan pupun tanhun kuin myös Digi-teatterin muodossa. Nämä uudenlaiset toimintatavat ovat herättäneet kiinnostusta valtakunnan tasolla asti.

Kyse on siis tällä hetkellä ehdotuksesta ja mitään ei olla vielä päätetty. Jokainen kuntalainen voi aina olla yhteydessä omaan valtuutettuunsa. Päättäjät  pyrkivät kuuntelemaan äänestäjiensä ääntä päätöksiä tehdessään.

Riihimäen Vihreiden hallitus
Vihreiden valtuustoryhmä